Wat is kredietbeheer en voor wie is dit relevant?

362
0
Share:
Wat is kredietbeheer en voor wie is dit relevant?

Heb je weleens gehoord van kredietbeheer? Als je ondernemer bent, zul je dit ongetwijfeld kennen. Het is namelijk een manier om je financiën binnen je bedrijf beter te beheren. Een soepel draaiend bedrijf gaat namelijk om meer dan het leveren van jouw diensten of producten. Als je de financiële kant niet op orde hebt, loop je binnen je bedrijf erg veel succes mis. In deze blog delen we wat het precies inhoudt, voor wie het relevant is en hoe je dit kunt inzetten.

Wat is het?

Eigenlijk is kredietbeheer een bepaalde aanpak die bedrijven gebruiken om ervoor te zorgen dat ze er financieel goed voor blijven staan en zo min mogelijk te maken krijgen met financiële uitdagingen of problemen. Als er een dienst of product aangeboden wordt, vindt de betaling op een later tijdstip plaats. Bij kredietbeheer gaat het om de ontvangst van de betaling en dan vooral een inschatting maken van in hoeverre klanten dit (op tijd) gaan doen. Een belangrijk aspect dat komt kijken bij kredietbeheer, is de kredietwaardigheid van de klant. Hierbij wordt er gekeken naar de betrouwbaarheid en financiële situatie, zodat ze meer weten over of de klant zijn betalingsverplichting na kan komen. Als ondernemer wil je natuurlijk dat je krediet verleent aan iemand die daadwerkelijk op tijd kan betalen. Dit om te voorkomen dat je voor financiële verrassingen komt te staan.

Voor wie is het?

Voor wie is het

Voornamelijk is kredietbeheer dus relevant voor bedrijven en ondernemers. Het is eigenlijk de manier om zeker te weten dat er geld binnenkomt. Situaties waarbij er eerst een dienst wordt verleend of product wordt verkocht en waarbij er daarna pas betaald dient te worden, kunnen soms spannend zijn. Ook als je nog maar net ondernemer bent en een klein bedrijf hebt, kan kredietbeheer een groot verschil maken voor jouw financiële situatie. Door te weten hoe klanten omgaan met betalingen, weet je ook wat de risico’s zijn en hoe je hiermee om kunt gaan. Vooral voor kleine bedrijven is dit belangrijk, omdat je dan juist veel meer afhankelijk bent van de inkomsten. Hoe groot je onderneming ook is, kredietbeheer is nu eenmaal erg relevant en cruciaal om zeker te weten dat de financiële situatie binnen je bedrijf stabiel is en blijft.

Hoe zet je het in?

Wil jij kredietbeheer inzetten? Dan is het wel belangrijk om te weten hoe dit precies in elkaar zit. Als je bepaalde klanten hebt, is het goed om te weten of zij op tijd zullen betalen en genoeg geld hebben voor jouw dienst of product. Daar zijn speciale kredietrapporten voor. Ook zul je duidelijke regels moeten opstellen over jouw betalingsproces. Wat moeten klanten betalen, hoeveel moeten ze betalen en per wanneer moeten ze betalen? Zorg ervoor dat dit goed onderbouwd is en juridisch goed in elkaar zit, zodat klanten er niet onderuit kunnen komen. Door deze regels duidelijk op te stellen en te communiceren naar je klant, voorkom je problemen en miscommunicatie. Check ook regelmatig of jouw klanten daadwerkelijk op tijd betalen. Als je daar een patroon in ziet van klanten die erg laat betalen, kun je achterhalen of dat misschien met jouw regels te maken heeft. Door dit goed in de gaten te houden, kun je er snel actie ondernemen. Zo weet je zeker dat alles soepel verloopt.