Werken nieuwe stijl

311
0
Share:
Werken nieuwe stijl

Bij Edgeplore merken we dat in de dynamische wereld van bedrijfsvoering, waar efficiëntie en samenwerking essentieel zijn, slechte interne communicatie een al te vaak voorkomend struikelblok is voor bedrijven wereldwijd. Wil je geen saaie sessies in meeting rooms maar unieke teambuilding activiteiten op bijzondere bestemmingen? Check dan hier onze bestemmingen in onze bedrijfspromo of lees het volledige artikel voor meer informatie over teambuilding reizen.

Binnen veel organisaties blijkt het delen van informatie tussen afdelingen een uitdaging te zijn. Onduidelijke communicatiekanalen leiden tot verwarring en isolatie van werknemers, waardoor de samenwerking wordt belemmerd. Richtlijnen worden vaak vaag geformuleerd en transparantie lijkt een schaars goed, wat resulteert in verkeerde interpretaties over bedrijfsdoelen en prioriteiten.

Een ander voorbeeld is, dat de moderne manier van communiceren soms een beetje tegenstrijdig is. Terwijl digitale platforms en e-mails bedoeld zijn om de communicatie te vergemakkelijken, ervaren velen een overvloed aan informatie die de belangrijke boodschappen verdrinkt in een zee van onnodige updates.

De gevolgen van deze gebrekkige communicatie zijn verstrekkend. Werknemers die zich niet gehoord voelen, tonen vaak verminderde betrokkenheid en motivatie. Dit heeft niet alleen gevolgen voor individuele prestaties, maar ook voor het vermogen van het bedrijf om flexibel te zijn en te innoveren.

Het perfecte team

Het perfecte team

Wat zou dan wel goed werken?

Een perfect team binnen een organisatie zou waarschijnlijk diverse eigenschappen en kwaliteiten bezitten. Hier zijn enkele kenmerken van een ideaal team:

  • Diversiteit: Een perfect team omvat leden met diverse achtergronden, vaardigheden en perspectieven. Deze diversiteit verrijkt de denkwijze van het team en bevordert creativiteit.
  • Effectieve communicatie: Teamleden kunnen helder en open met elkaar communiceren. Er is ruimte voor zowel luisteren als spreken, en men voelt zich vrij om ideeën en feedback te delen.
  • Onderling vertrouwen: Er heerst een sfeer van onderling vertrouwen binnen het team. Leden weten dat ze op elkaar kunnen rekenen en voelen zich comfortabel om risico’s te nemen en fouten te maken.
  • Gedeelde doelen: Alle teamleden begrijpen en ondersteunen de overkoepelende doelen van het team en de organisatie. Er is een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het succes van het team.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Een ideaal team kan zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe uitdagingen. Flexibiliteit is essentieel voor het behoud van effectiviteit in een dynamische omgeving.
  • Positieve dynamiek: Het team heeft een positieve en constructieve dynamiek. Conflicten worden opgelost op een gezonde manier en dragen bij aan groei en verbetering, in plaats van het tegenwerken van de teamspirit.
  • Gedeelde verantwoordelijkheid: Teamleden nemen hun verantwoordelijkheid serieus en zijn bereid elkaar te ondersteunen. Er is geen sprake van ‘wij-tegen-zij’-mentaliteit, maar eerder van samenwerking.
  • Leiderschap en zelfsturing: Het team kan autonoom werken en beschikt over leiderschap op verschillende niveaus. Elk lid kan, indien nodig, de leiding nemen op basis van zijn of haar sterke punten.

Een perfect team wordt dus gevormd door een combinatie van verschillende karakters die elkaar aanvullen.

Een teambuilding trip bij Edgeplore is de start van een beter werkend team. Teambuilding reizen zorgt ervoor dat je in een andere, minder gebruikelijke, omgeving interactie hebt met je collega’s. Hierdoor krijg je een informele sfeer binnen je team wat zorgt voor stimulatie van creativiteit. Daarnaast kan er ook een gedragsexpert mee op reis.

We starten met een online analyse die elke medewerker invult. Hier krijgt hij/zij vragen hoe hij/zij zou handelen in bepaalde situaties. Onze gedragsdeskundige en expert levert een rapport over deze analyses en maakt op basis van de persoonlijke- en bedrijfsdoelen een plan van aanpak. Tijdens de trip wordt de groep geconfronteerd met de data en krijgt feedback. Na de feedback creëert onze gedragsexpert samen met de medewerkers, zowel individueel als in teamverband, actiepunten om aan te werken tijdens de trip en na de trip.

Hierdoor heb je na de reis een rugzak vol met nieuwe ervaringen, input en energie om weer te knallen aan de optimalisatie van de samenwerking van je team.