Een slag slaan met marketing? Lokaal denken is de truc
De kwaliteit van je product of service is natuurlijk het belangrijkste. Maar hoe kan het toch dat je concurrent met een kwalitatief minder sterk product toch meer verkoopt? De kans is groot dat de marketing hier een rol in speelt. Je kunt immers nog zo’n mooi product hebben, zonder goede marketing is het lastig om succes te boeken. Hoe je dit goed doet? Door vooral groot te denken, maar het lokale niet uit het oog te verliezen.
Wat is de kracht van lokaal?
Voor grote landelijke bedrijven zoals KPN en Essent is de landelijke en internationale markt het interessantste. Ondernemers met wat kleinere bedrijven kunnen juist enorm scoren door de lokale markt te veroveren. Stel dat je met je bedrijf in Utrecht zit, dan wil je inspelen op de behoeftes van de inwoners van Utrecht en omgeving. Een online marketingbureau in Utrecht kan je hierbij helpen. Experts weten waar de kansen liggen en weten ook wat de juiste plekken en manieren zijn om te adverteren.
Hoe pak je dit aan?
Samen met het marketingbureau in Utrecht analyseer je eerst hoe je doelgroep eruitziet. Als je doelgroep vaak op social media zit, is het een idee om te kijken naar adverteren op Instagram. En leest jouw doelgroep de lokale krant, fysiek of online? Dan liggen er kansen om daarin te adverteren.
Zo zijn er oneindig veel mogelijkheden. Foldertjes worden ook nog steeds bezorgd. Dit kan zeker werken, en is lokale marketing in optima forma. Online adverteren is echter wel de toekomst. Wat voor jouw bedrijf de beste manier is, overleg je het beste met een marketingbureau.
Slaat het aan?
Het voordeel van de huidige tijd is dat alle data kan worden gebruikt en geanalyseerd. Om de effecten van je marketingacties te meten, is dit zeer handig. Het is mogelijk om zeer lokaal het resultaat van acties te bekijken. En daardoor kun je eenvoudig bijsturen als dat nodig is.
Nu is het wel zo dat het klik- en koopgedrag van consumenten soms ongrijpbaar kan zijn. Maar als je betaalde advertentie 0,0 resultaat oplevert, gaat er iets niet goed. Dan is het beeld of juist de tekst niet goed, of probeer je de doelgroep op een verkeerde manier te bereiken. Juist hierbij komt een online marketingbureau goed van pas.
Zorg voor een sterke vertrouwensband
Iedere ondernemer moet het vertrouwen van zijn klanten winnen, zeker als je lokaal bezig bent. De beste reclame gaat nog altijd van mond op mond. Het vergt tijd en geduld om een goede band met potentiële klanten op te bouwen.
Het is zaak om een manier te zoeken die jouw doelgroep fijn vindt. Als je zelf achter internet zit, wil je ook niet overspoeld worden met advertenties. Een goede tip is om de doelgroep eerst te informeren en gratis te helpen, bijvoorbeeld met artikelen vol tips. Na een tijdje kun je je meer op de verkoop van je dienst of product gaan richten.