Time management: 10 tips

29
0
Share:
Time management 10 tips

Thuiswerken brengt allerlei handige voordelen met zich mee. Je hebt bijvoorbeeld geen reistijd en geen reiskosten. Ook maakt thuiswerken het makkelijker om privézaken de tijdens werktijd voorbijkomen even snel af te handelen. Maar het is geen stimulerende en motiverende omgeving om in te werken. Je hebt geen collega’s of leidinggevenden die je scherp houden en bent volledig op je eigen verantwoordelijkheid aangewezen. Veel mensen die thuiswerken worstelen daarom ook met time management: hoe maak je optimaal gebruik van je tijd om je taken gedaan te krijgen. Ben jij om die reden dan ook op zoek naar time management tips om je thuiswerkdagen te optimaliseren? Wij geven 10 tips voor time management en hoe je daar beter in zou kunnen worden.

Op tijd beginnen

Thuiswerken is geen excuus om te gaan spelen met je werkuren. Je hebt je hele werkdag nodig om je werk gedaan te krijgen, zorg er dan ook voor dat je een volledige werkdag kunt werken door op tijd te beginnen. Namelijk op dezelfde tijd als je op kantoor zou hebben gedaan, of misschien zelfs al wat eerder door de reistijd die je bespaart. Houd je je netjes aan normale werktijden, dan houd je ook een avond over waar je je niet druk hoeft te maken over je werk, maar gewoon kunt ontspannen.

Taken in kaart brengen

Breng in kaart wat je allemaal nog moet doen. Maak een inschatting van hoeveel tijd je voor iedere taak denkt nodig te hebben, zodat je op basis daarvan je taken kunt gaan inplannen in een werkagenda. Gebruik daarbij een wat ruimere schatting van de benodigde tijd, zodat de kans groter wordt dat je gaat voorlopen in plaats van achterlopen. Je plant je taken uiteraard in op volgorde van deadline en houd je tijdens het werken netjes aan die volgorde.

Nee durven zeggen

Je kunt niet meer doen dan waar je tijd voor hebt. Aan de hand van je planning, heb je ook overzicht over waar je nog tijd voor hebt en wat er niet meer tussen past. Dat betekent wel dat je ‘nee’ moet durven verkopen als je een verzoek krijgt waar je geen tijd voor hebt, of je moet onderhandelen over het verplaatsen van een andere taak om ruimte te maken in je planning voor een nieuwe, urgentere klus.

Time management

Afgeronde taken afstrepen

Naast je planning, kan het prettig zijn om een takenlijst te hebben. Niet om je werkdag te leiden, want daar heb je je planning voor, maar om taken die je afgerond hebt te kunnen afstrepen. Zo’n kleine symbolische actie kan je rust brengen. Hoe fijn is het immers om je takenlijst korter te zien worden? Ook is het motiverend om te zien wat je allemaal al gedaan hebt.

Zet notificaties uit

Als je je op werk wilt kunnen concentreren, moet je niet constant afgeleid worden door binnenkomende berichten. Die wekken immers automatisch nieuwsgierigheid op, waardoor je uit je concentratie raakt. Als het mogelijk is, zet dan pushberichten en notificaties zoveel mogelijk uit en lees ze je wanneer je er daadwerkelijk de tijd voor hebt. Dat kan natuurlijk niet wanneer je baas, je collega’s of je klanten een snelle reactie van jou verwachten.

Een aparte werkkamer inrichten

Het voorkomen van afleiding is belangrijk om van timemanagement een succes te maken. Om die reden is het verstandig om een ruimte in te richten die je exclusief kunt gebruiken als werkplek, waar alleen jij komt en waar enkel werkgerelateerde spullen liggen. Dat schept ook nog eens orde én je kunt de deur van de werkruimte ook achter je dichttrekken als je klaar bent, zodat je gewoon tot rust kunt komen in je eigen huis.

Twee beeldschermen

Moet je op je beeldscherm geregeld van scherm wisselen om je werk te kunnen doen? Niet alleen kost dit onnodig veel tijd en handelingen, je moet ook telkens iets proberen te onthouden. Je kunt je leven een stuk makkelijker maken door een tweede scherm toe te voegen. Dat werkt een stuk sneller en kost je minder energie, waardoor je je ook beter kunt blijven concentreren.

Training timemanagement volgen

Lukt het je niet zelf om je tijd en je taken onder controle te krijgen? Overweeg dan het volgens van een time management cursus of een timemanagement training. Er worden verschillende soorten timemanagement onderwijs aangeboden, en het is zelfs mogelijk om een cursus time management online te volgen. Maar of je time management cursus nu online is of een complete opleiding voor time management is, het belangrijkste is dat je de tools krijgt uitgereikt waarmee jij je tijd en taken onder controle kunt krijgen en je leerdoelen voor timemanagement kunt halen.

Time management coach

Heb je iemand nodig die je kan blijven stimuleren om je time management op orde te krijgen en bij wie je terecht kunt als je er niet uit komt? Overweeg dan om een time management coach in de hand te nemen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar de bedoeling is dat je voldoende opsteekt om uiteindelijk op eigen benen te kunnen staan.

Timemanagement volgens Covey

Moeite met prioriteiten stellen, maar geen tijd voor een timemanagement cursus of geen geld voor een timemanagement coach? Dan kun je ook het boek ‘Timemanagement volgens Covey (First Things First)’ kopen en lezen. Dit boek van Stephen Covey helpt je identificeren wat echt belangrijk is en wat kan wachten. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon voor Timemanagement voor Dummies gaan.

Thuiswerken vergt discipline. Hoewel je misschien denkt dat er op kantoor veel afleiding is, valt het vaak tegen hoe makkelijk je afgeleid raakt als je thuis probeert te werken. Dat hoeft niet eens te zijn door iets wat er gebeurt, maar ook simpelweg door het feit dat de omgeving je niet stimuleert om aan het werk te blijven. Bovenstaande tips kunnen helpen om daar beter mee om te gaan, maar uiteindelijk is het je eigen discipline die ervoor moet zorgen dat je met succes kunt thuiswerken. Je bent in ieder geval niet de enige die worstelt met de combinatie thuiswerken en time management, voor zover dat enige troost biedt.