Je marketing richten op je eigen regio: hoe kun je dat aanpakken?

479
0
Share:
Je marketing richten op je eigen regio hoe kun je dat aanpakken

Lang niet elk bedrijf richt zich op een afzetmarkt die heel Nederland of zelfs verder bestrijkt. Veel bedrijven richten zich op een kleinere, lokale markt. Zoals voor de meeste bedrijven het geval is, is marketing onmisbaar om klanten te vinden. Maar als je je richt op een lokale markt, moet je je marketing daar ook specifiek op afstemmen. Hoe kun je dat aanpakken?

Lokaal marketingbureau

Ga je je marketing zelf doen of schakel je een gespecialiseerde marketingpartner in? Als je het echt serieus wilt aanpakken, investeer je in dat laatste. In dat geval is het zeer verstandig om te kiezen voor lokaal marketingbedrijf. Ben je bijvoorbeeld gevestigd in de regio Eindhoven met je bedrijf, kies dan voor een marketing bureau in Eindhoven of omgeving. Dit heeft verschillende voordelen, maar de belangrijkste is wel dat zo’n marketingpartner kennis heeft van de lokale markt en al nuttige ingangen heeft waar jij van kunt profiteren. Daarnaast kun je met een lokale marketingpartner ook sneller schakelen en gemakkelijker ontmoetingen inplannen om te brainstormen.

Sponsor lokale initiatieven

Als lokaal gericht bedrijf is de gunfactor iets wat je in overweging moet nemen. Het helpt om je in de gemeenschap positief te profileren om mensen voor je te winnen om ervoor te zorgen dat ze op het moment suprême voor jouw bedrijf of product kiezen. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door lokale initiatieven te sponsoren. Dat kunnen sportverenigingen zijn, maar ook lokale evenementen of lokale voorzieningen die financiële ondersteuning kunnen gebruiken. Zo laat je je betrokkenheid met de lokale gemeenschap zien en werk je tegelijkertijd aan het vergroten van je zichtbaarheid in het gebied dat ertoe doet voor jou én het opbouwen van een positieve reputatie.

Samenwerkingen met lokale influencers

Het begrip ‘influencer’ is niet meer weg te denken uit de wereld van marketing. Mensen met veel volgers of lezers hebben nu eenmaal invloed en kunnen dus ook wat betekenen voor bedrijven. Dit soort mensen zijn landelijk en internationaal actief, maar ook binnen lokale gemeenschappen zijn influencers te vinden waarmee je zou kunnen samenwerken om je bedrijf, product of dienst te promoten bij je doelgroep. Dit kan in vorm variëren van gesponsorde content tot evenementen of productbeoordelingen. Een lokaal marketingbureau kan je helpen om je te koppelen aan lokale influencers, want het is heel begrijpelijk dat je zelf niet echt een idee hebt wie de waardevolle influencers in jouw regio zijn.

Geotargeting op social media

Geotargeting op social media

De waarde van social media voor marketing is niet te onderschatten. Ook jij moet daar met jouw bedrijf gebruik van maken, anders mis je een belangrijk stuk zichtbaarheid. Maar je wilt natuurlijk wel het geld en de moeite die je daarin steekt richten op de juiste, lokale doelgroep. Gelukkig kun je op social media gebruikmaken van geotargeting. Daarmee kun je je berichten en advertenties richten op specifieke locaties. Dit stelt je in staat om gerichte berichten te delen met mensen die zich in je lokale omgeving bevinden.

Pak marketing voor een lokale doelgroep dus niet op dezelfde manier als je dat zou verwachten te doen bij een bredere doelgroep. Zo verspil je een hoop geld en moeite zonder dat je je doel bereikt. Schakel de hulp van een lokaal marketing bureau in als je kunt, want dan haal je het maximale uit je inspanningen en investeringen voor de marketing van je bedrijf.