Waarom is een goede relatie onderhouden van je klanten zo belangrijk
Het opbouwen en vooral ook onderhouden van een sterke relatie met je klanten is van enorm belang voor het succes van elk bedrijf. Een goede klantrelatie kan leiden tot trouwe klanten, positieve mond-tot-mondreclame en uiteindelijk hogere omzetten. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat een klant eerder geneigd is om bij je terug te komen wanneer ze zich prettig hebben gevoeld, dan wanneer ze zijn afgescheept. In dit artikel zullen we daarom niet alleen een aantal tips geven om een goede relatie te onderhouden, maar ook uitleggen waarom een goede relatie met je klanten zo belangrijk is en hoe je deze relaties kunt versterken.
Klanttevredenheid en loyaliteit
Klanttevredenheid is een belangrijke factor voor het behouden van klanten. Tevreden klanten zullen eerder terugkomen en herhaalaankopen doen. Ze zullen ook eerder positieve beoordelingen en aanbevelingen aan hun vrienden en familie geven. Dit kan leiden tot een grotere klantenkring en meer potentiële klanten voor jouw bedrijf. Dit wordt ook wel de CLV genoemd. CLV staat voor ‘Customer Lifetime Value’, in het Nederlands ook wel de totale klantwaarde genoemd. Dus wat heeft een klant gedurende zijn of haar leven bij jou besteed? Je kunt je voorstellen dat dit ontzettend belangrijk is en je liever de CLV van je bestaande klanten verhoogt, dan flink moet investeren in het vinden van nieuwe klanten.
Zakenreizen om je relatie te verbeteren
Een manager van de supermarkt gaat niet op de koffie bij zijn of haar klant, mits het familie is misschien. In het bedrijfsleven ligt dit net even iets anders. De reden dat zakenreizen veelal door grote bedrijven worden gedaan, is met name om relaties te onderhouden. Stel dat je een goede leverancier hebt en deze zit in het midden oosten, dan is de kans vrij groot dat hier enorme bedragen mee gemoeid gaan. Vaak word je dan als afnemer een of meerdere malen per jaar uitgenodigd om ze te bezoeken. Dit gebeurt niet alleen om even bij te praten, maar natuurlijk ook om je te paaien om eventueel klant te blijven. Vaak gaat het om een aantal dagen, dus volstaat een handbagage koffer 55x40x20 om je kleding in mee te kunnen nemen. Belangrijk is wel dat je je vooraf goed voorbereid en dus ook weet wat je te wachten staat.
Het belang van klantloyaliteit
Loyaliteit is de ultieme doelstelling in het opbouwen van klantrelaties. Loyaliteit houdt in dat klanten langdurig bij jouw bedrijf blijven, zelfs wanneer er andere alternatieven beschikbaar zijn. Loyaliteit kan de kans vergroten dat klanten ook duurdere producten of diensten bij jou afnemen, wat op de lange termijn kan leiden tot meer omzet. Dus word jij bijvoorbeeld door een relatie uitgenodigd om voor een weekend naar het hoofdkantoor te komen, om de samenwerking te bespreken, dan is dit zeker iets om over na te denken. Niet alleen op zakelijk vlak is een relatie belangrijk, maar ook op persoonlijk vlak is een goede band de basis van een mooie en langdurige samenwerking. Ga je nu met het vliegtuig, neem dan even goed de regel voor Easyjet handbagage door, zodat je weet welke afmeting koffer je mag meenemen en ook of er nog verdere regels zijn ten aanzien van vloeistoffen zoals parfum en douchegel.
Goede klantenservice als sleutel tot succes
Om ervoor te zorgen dat klanten je trouw blijven, is het belangrijk dat ze zich serieus genomen voelen. Dus is er een klacht, maar heb je eigenlijk het gevoel dat het ongegrond is, dan kun je in bepaalde situaties beter voor de kant van de klant kiezen, dan op je strepen gaan staan. Het zou namelijk vervelend zijn dat je door je gelijk te halen, een klant verliest, die misschien op de lange termijn nog wel veel meer had uitgegeven. Daarbij komt ook nog eens dat de kans bestaat dat ze het aan anderen vertellen wat ten koste gaat van je reputatie.