Zo ga je om met negatieve medewerkers

115
0
Share:
Zo ga je om met negatieve medewerkers

In iedere werkomgeving vind je verschillende persoonlijkheden. Iedere medewerker is immers zijn eigen mens met eigen gedachten en een eigen gevoelsleven. Als het klikt en iedereen is tevreden, dan profiteer je van een positieve werksfeer die vaak ook voor een goede productiviteit zorgt. Daar tegenover staat dat omgaan met negatieve medewerkers op het werk je een hoop energie kan kosten. Toch kan het in veel werkomgevingen gebeuren dat er mensen rondlopen die tegendraads zijn en er een negatieve instelling op nahouden, maar waar je het toch mee moet doen als werkgever, leidinggevende of collega. Hoe ga je om met negatieve mensen in zo’n situatie waarbij het risico bestaat dat de werksfeer als geheel verziekt wordt? Dat is niet makkelijk, maar we geven je er in dit artikel wel een aantal tips voor die wellicht van waarde kunnen zijn.

Oorzaak achterhalen

Succesvol omgaan met negativiteit van anderen begint met begrijpen waar die negativiteit vandaan komt. Vaak heeft dit te maken met ontevredenheid. Daarom is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Alleen kan het zo zijn dat voor de persoon in kwestie jij onderdeel van het probleem bent. Daarom is het beter om de afdeling HR een gesprek te laten voeren met de medewerker om er zo achter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen kan het probleem op deze manier geïdentificeerd worden, maar het is ook een gebaar waaruit blijkt dat de wil er is om verandering in de situatie te brengen.

Omgaan met de uitkomst van een gesprek

De uitkomst van zo’n gesprek kan meerdere kanten op gaan. Wellicht gaat er iets mis in de manier waarop de medewerker bejegend wordt door jou of anderen. In dat geval kun je je best doen om daar verandering in te brengen, in de hoop dat er een betere situatie ontstaat waarbij er weer aan wederzijds vertrouwen gewerkt kan worden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het probleem gebaseerd is op onredelijke verwachtingen en gedachtes. Dat is lastig, want het is vaak moeilijk om daar overeenstemming over te bereiken. Dan rest je vaak niet meer dan aangeven wat er van de medewerker verwacht mag worden binnen diens werkverband. Dus ook dat hij zijn werktijd dient te besteden aan hetgeen hij voor betaald wordt, en niet in het opjutten van collega’s.

Goed werk plus werksfeer

Voor de medewerker in kwestie gelden dezelfde regels als voor anderen. Het loont om die dan ook naar iedereen toe te benadrukken en niet alleen de negatieve medewerker hier met de neus op te drukken. Dat wekt immers het gevoel dat hij niet hetzelfde bejegend wordt als de rest. Maak je afdeling duidelijk dat je naast het leveren van goed werk ook verwacht dat iedereen bijdraagt aan een positieve en productieve werksfeer.

Goed werk plus werksfeer

Niet laten escaleren door je uit de tent te laten lokken

Omgaan met negativiteit van anderen betekent ook dat je je regelmatig gefrustreerd of geïrriteerd zult voelen door het gedrag van een negatieve medewerker. Het is van belang dat je de situatie niet laat escaleren door je uit de tent te laten lokken. Laat het probleem bij de medewerker zelf en ga er niet bij elke provocatie op in. Probeer het naast je neer te leggen en bespreek de situatie alleen op een moment dat je de kalmte kunt bewaren en er niemand die de afhandeling niets aangaat meeluistert. Vaak proberen mensen met een negatieve instelling juist reacties uit te lokken waarbij de ander zich laat kennen. Geef ze dat genoegen niet.

Wees zelf positief

Het is sowieso aan jou om het goede voorbeeld te geven, maar positiviteit kan ook aanstekelijk werken. Als jij een positieve en constructieve houding aanneemt de hele dag door, biedt dat ook een soort rust voor anderen. Bovendien heb je er veel meer aan om mensen positief en opbouwend te bejegenen. Dan voelt men zich veel meer gewaardeerd en vertrouwd en is de kans groter dat men zelf ook positief in het werk gaat staan. Probeer daar waar je er invloed op hebt jezelf ook te omringen door positieve mensen. Zorg ervoor dat de negatieveling de uitzondering wordt binnen het team.

Afstand nemen

Het probleem van mensen met een negatieve instelling, is dat ze er niet uit willen komen. Als jij diegene al meerdere malen hebt aangesproken op hetzelfde probleem en input hebt gegeven en er verandert niets, dan is het tijd om er afstand van te nemen. Voel je niet verplicht om te luisteren naar de negativiteit en antwoordt slechts kort met een simpel ‘ok’ of ‘ik begrijp het’. Het is geen aangename situatie, maar je stelt zo wel een grens voor jezelf voor in hoeverre je er nog bereid bent energie in te steken.

Ontslag(regeling)

Hoe om te gaan met negatieve mensen als werkgever als deze mensen hun leven niet willen beteren? Het is moeilijk om van een medewerker af te komen, ook als diegene zich consequent negatief opstelt en niet levert wat er van hem verwacht mag worden. Een medewerker ontslaan kan enkel als de reden daarvoor goed onderbouwd is. Daarom is het zaak om een dossier op te bouwen over de medewerker in kwestie. Wees alert op grote misstappen die een reden tot ontslag kunnen bieden. Heb je onvoldoende? Je kunt ook de afdeling HR een ontslagregeling laten voorstellen aan de medewerker in kwestie. Waarom zou de medewerker om wie het gaat immers willen blijven hangen in een baan die hem duidelijk niet bevalt?

Maar je hoe kun je omgaan met negativiteit als het een constante factor blijft die je niet kunt wegnemen? Dan is het zaak om er zo min mogelijk aandacht aan besteden. Richt je op de positieve punten in je werk waar je wél plezier uit haalt en steek je energie in mensen die wel constructief bezig zijn en er wel een positieve instelling op nahouden. Daarbij moet je wel vermijden dat je uitstraalt dat je een medewerker in het bijzonder niet mag. Probeer je neutraal op te stellen van diegene maar er zo min mogelijk energie in te steken.