Ziekmelden bij thuiswerken: hoe zit dat?

311
0
Share:
Ziekmelden bij thuiswerken: hoe zit dat?

Over het werken in nieuwe stijl, onder meer gekenmerkt door thuiswerken, praat men eigenlijk al decennialang. Zo werd in de jaren ’90 van de vorige eeuw al voorspeld dat door de komst van computers functies ingrijpend zouden veranderen. Net zoals de locatie waarop mensen werken. Hoewel dankzij digitalisering inderdaad allerlei werkzaamheden ingrijpend veranderd zijn, bleef het thuiswerken nog achter. De afgelopen drie jaar is door de coronapandemie ook dit in een stroomversnelling geraakt. Hoewel er voordelen zijn, levert het ook nieuwe uitdagingen en dilemma’s op. Hoe zit dat bijvoorbeeld met thuiswerken en ziek zijn?

Door thuiswerken meer opties

Vooral de afgelopen wintermaanden gingen er naast het coronavirus ook nog griep- en verkoudheidsvirussen rond. Heb je door een of andere besmetting hoge koorts en voel je je lamlendig? Dan is het uiteraard het beste om dit rustig in bed uit te zieken. Maar mensen die zich niet helemaal top voelen maar nog best iets kunnen, vinden dit vaak ook prettig om te doen.

Het is voor zowel medewerkers als leidinggevenden vooral belangrijk om erover in gesprek te gaan en te blijven. Medewerkers moeten hierin duidelijk maken wat ze wel en niet aan denken te kunnen. Ben je echt ziek, dan werk je de komende dagen niet. Maar het hybride werken heeft ook tussenoplossingen gebracht. Kun je wel nog iets, dan kun je overleggen of je eventueel bijvoorbeeld maar een halve dag werkt.

Door thuiswerken meer opties

Rechten en plichten bij ziekte

Net zoals dat geldt wanneer medewerkers wel op locatie werken, hebben zowel medewerkers als werkgevers bepaalde rechten en plichten wanneer het gaat om ziekteverzuim. Medewerkers dienen hun ziektemelding te doen, maar hoeven er inhoudelijk niets over te vermelden. De werkgever mag wel vragen hoelang de medewerker naar verwachting geen werkzaamheden zal kunnen uitvoeren. Werkgevers moeten vervolgens de Arbodienst of bedrijfsarts inschakelen. Deze heeft diverse werkzaamheden. Zo kan hij of zij de verzuimbegeleiding verzorgen en de medewerker onderzoeken. Medewerkers hebben zelf ook het recht om de Arbo- of bedrijfsarts te benaderen voor werkgerelateerde gezondheidsvragen, of een andere Arbodienst in te schakelen voor een second opinion.

Voor de duidelijkheid: de termen Arboarts, bedrijfsarts en Arbodienst worden vaak door elkaar gebruikt maar houden niet hetzelfde in. Een Arbodienst is een organisatie waar zowel Arboartsen als bedrijfsartsen kunnen werken. Een Arboarts is een basisarts zonder specialisatie. Deze personen mogen niet zelfstandig werken, of mensen doorverwijzen naar een medisch specialist. Een BIG-geregistreerde bedrijfsarts is volledig bevoegd zelfstandig een zieke medewerker te begeleiden, en kan dit wel.

Hoogste ziekteverzuim van de afgelopen twintig jaar

Voorafgaand aan de coronapandemie was het relatief eenvoudig: was je ziek, dan kon je niet werken. Vandaag de dag is die scheidslijn veel minder helder, nu veel mensen geheel of gedeeltelijk thuiswerken. Want waarom zou je toch niet even snel dat mailtje beantwoorden, ook al voel je je helemaal niet top? In 2022 lag het ziekteverzuim op het hoogste niveau van de afgelopen twintig jaar. Het is dan ook niet gek om te bedenken dat zowat alle ondernemingen wel te maken hebben gehad met een of meerdere zieke medewerkers. Door het thuiswerken zijn er meer opties. Het is vooral zaak dat medewerkers en werkgevers onderling afstemmen wat nodig en mogelijk is.