Welke onderdelen bevatten een online marketingstrategie?

344
0
Share:
Welke onderdelen bevatten een online marketingstrategie?

Als jij het internet wil veroveren met jouw merk, kun je niet blindelings aan de slag gaan. Een marketingstrategie is namelijk een essentieel onderdeel voor elk bedrijf. Deze strategie zorgt ervoor dat je doelgericht richting je doelstellingen kunt werken en dat je niet zo maar iets probeert, zonder het effect hiervan al te weten. Maar, om een goede strategie te kunnen maken moet je wel weten wat hier zoal in moet. In deze blog geven we je drie essentiële aspecten van je strategie!

1. Doelgroeponderzoek

Het doel van je uitingen via social media is je doelgroep positief beïnvloeden. Hoe beïnvloed je je doelgroep nou makkelijker dan door al te weten wat zij willen zien? In je doelgroeponderzoek kijk je naar de wens van je doelgroep, maar ook naar hun gedrag. Hierdoor vind je kanalen die je misschien nog onbenut liet, of kom je erachter dat je manier van aanpak niet helemaal overeenkomt met wat je doelgroep wil. Ook leer je je doelgroep via dit onderzoek in de grote lijnen kennen. Wanneer je in een latere fase gaat targeten, weet je al de gegevens als leeftijd, locatie en interesses.

2. Concurrentieanalyse

Jij bent niet de enige die je doelgroep zal proberen te beïnvloeden – al je concurrenten zullen namelijk exact hetzelfde proberen te doen. Het enige voordeel dat zij hebben: ze zijn hier al een tijdje succesvol mee bezig. Het is daarom ook niet verkeerd om je concurrenten eens goed te analyseren: waar richten zij zich op en wat is hun manier van aanpak? Door deze vragen te beantwoorden, zie je niet alleen de benutte kansen, maar ook de onbenutte. Dit creëert een unique selling point voor jou: door hierop in te springen, bereik jij een onbereikte markt.

Concurrentieanalyse

3. Marktanalyse

Een laatste factor die erg belangrijk is om mee te nemen in je strategie is je markt. Deze bevat eigenlijk je concurrenten en je doelgroep, maar ook andere externe factoren. Wanneer we over een marktanalyse spreken, spelen vooral trends een hele belangrijke rol. Zo ben jij de eerste die weet over nieuwe ontwikkelingen in de markt, waardoor je hier op slimme wijze op in kunt spelen. Je doelgroep zal dit door hebben en snel de keuze voor jou maken, omdat je klaarblijkelijk verstand hebt van waar je over spreekt.

Hulp nodig?

Een online marketingstrategie opstellen is dus erg belangrijk, waardoor de drempel gelijk hoog is. Gelukkig is het ook mogelijk om dit te laten doen door een Digital Agency, zoals Traffic Today. Neem een kijkje op hun website en ervaar een uitgebreide service, van strategie naar uitvoering!