Wat is goede zorg en hoe garandeer je deze?

275
0
Share:
Wat is goede zorg en hoe garandeer je deze

Dat het belang van goede zorg belangrijk is, is een open deur. Alleen valt niet zo eenvoudig te definiëren wat nu precies goede zorg is. En de zorg kan op papier nog zo uitvoerig en duidelijk zijn omschreven, tussen papier en de uitvoering kunnen grote verschillen zitten. Het laatste dat je als zorgorganisatie wilt, is dat de kwaliteit van de zorg in het geding komt. In dit artikel lees je alles over goede zorg en hoe deze gegarandeerd kan worden.

De zorg moet effectief zijn

In principe is het doel van zorg helemaal niet ingewikkeld. De zorg moet effectief zijn, oftewel patiënten beter maken. Dit klinkt simpeler dan dat het is, maar als iemand met een gebroken been wordt binnengebracht, is het de taak van de zorg om de breuk te (laten) helen.

Natuurlijk is de zorg veel breder, en is er zeker voor langdurige zorg een grondige professionele aanpak nodig. Voor de gehele zorg binnen een organisatie geldt dat deze bewaakt kan worden met een kwaliteitsmanagement systeem. Hiermee kun je op eenvoudige wijze zien of de vooraf gemaakte afspraken worden nagekomen en of er knelpunten zijn.

Zorg moet veilig zijn

Dat de zorg veilig moet zijn, wekt geen verbazing. Veiligheid is altijd al een thema geweest, en binnen de zorg is dit thema extra breed. Het omvat bijvoorbeeld het veilige gevoel dat patiënten en zorgverleners hebben tijdens de behandeling. Je hebt ook te maken met patiëntgegevens. Het is een nachtmerrie van veel zorgorganisaties dat gegevens van patiënten op straat komen te liggen.

Omdat patiëntveiligheid zo’n breed begrip is, kun je wel wat hulp gebruiken om dit te waarborgen. Met goede software kan de veiligheid van patiënten niet alleen worden gewaarborgd, maar ook worden verbeterd.

Zorg is cliëntgericht en beschikbaar

Zorg is cliëntgericht en beschikbaar

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg en bezuinigingen worden namelijk meer dan eens in één adem genoemd. En dat maakt het soms lastig om voor iedere cliënt zorg op maat te maken. Cliëntgerichte zorg houdt in dat de zorg op het juiste moment en op de juiste manier kan worden geleverd.

Daarnaast is een kenmerk van goede zorg dat het beschikbaar is. Dat dit niet altijd een vanzelfsprekendheid is, heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt. Toen moesten niet-essentiële behandelingen worden uitgesteld. Dit zijn gelukkig uitzonderingen, waardoor de zorg op verreweg de meeste momenten gewoon beschikbaar is. En zo hoort het bij goede zorg.