Onlinemarketingbudget bepalen
Of je nu een startende ondernemer bent of hard aan het groeien bent met jouw bedrijf: het is altijd verstandig om met een onlinemarketingbudget te werken. Een goed budget zorgt ervoor dat je de juiste keuzes maakt, heldere doelstellingen stelt en ruimte hebt om te ondernemen en te groeien. Je kunt een budget opstellen voor het hele jaar of bijvoorbeeld ieder kwartaal je budget herzien.
Wat valt onder je onlinemarketingbudget?
Online marketing is een breed begrip en onder het budget vallen dan ook een groot aantal verschillende kosten. Denk aan de kosten voor het adverteren op Facebook, het inzetten van advertenties op Google, kosten voor de ontwikkeling en het beheer van je website, kosten voor tools die je gebruikt en het SEO bureau of de medewerkers die je inhuurt. Een gemiddeld B2C bedrijf geeft zo’n 15% van het budget uit aan marketing. Binnen dit budget, wordt een steeds groter gedeelte gealloceerd aan uitgave aan digitale kanalen.
Het is belangrijk dat je een goede verhouding vindt in de kosten die je maakt voor de advertenties die je uitzet en de kosten die je kwijt bent aan de inhoud en creatie.
Werkelijke kosten en opbrengsten
Voor het bepalen van een budget, moet je rekening houden met de werkelijke kosten en opbrengsten. Stel dat je 500 euro per maand investeert in je online marketing en dat dit een omzet oplevert van 2500 euro, dan zijn de werkelijke kosten die je maakt doorgaans meer dan 500 euro. Je moet ook rekening houden met de kosten voor de verpakking, verzending en opslag van je voorraad. Als je personeel in dienst hebt, komt hier nog een flinke smak bovenop. Bereken dus de gemiddelde marge op je producten om te bepalen hoeveel je uit zou moeten geven aan (online) marketing.
Daarentegen ligt de werkelijke opbrengst hoger dan 2500 euro. Er zijn namelijk ook klanten die terugkeren in jouw webshop. Zoek op hoe vaak klanten terugkomen en voor welk bedrag ze gemiddeld een aankoop doen.
Nieuwe en terugkerende klanten
Als je weet hoeveel een nieuwe klant oplevert en wat een terugkerende klant uitgeeft, kan je bedenken welk deel van je onlinemarketingbudget je uitgeeft aan het werven van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten. Welk deel van de nettowinst wil je herinvesteren? En kies je voor voornamelijk SEO of SEA? SEA vs SEO maakt duidelijk wat de voor- en nadelen van beide methodes zijn. Een goed moment om je nieuwe budget op te stellen, is aan het eind van een vorig boekjaar. Je kunt dan namelijk zien wat de kosten aan online marketing waren in het afgelopen jaar, hoeveel nieuwe klanten je dit heeft opgeleverd en wat de marketingkosten per nieuwe klant zijn.